maanantai 4. elokuuta 2014

5 niksiä yrityksesi näkyvyyden parantamiseksi sosiaalisessa mediassa

Koko ajan kasvava tarjonnan määrä vaikeuttaa pienen yrityksen näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa. Käyttäjät ovat jo valmiiksi tukahtumaisillaan sekalaiseen sisältöön, joten mikä avuksi? Ensiapuna voit kokeilla vaikka alla olevia niksejä.

5 niksiä yrityksesi näkyvyyden parantamiseksi sosiaalisessa mediassa

1. Ajankohtaiset aiheet julkaisuissa

Mikä on juuri nyt in alallasi? Mitä kotikaupungissasi, kotimaassa tai maailmalla tapahtuu, joka jollain tavalla koskettaa sinun liiketoimintaasi? Voit kokeilla samaa myös toisinpäin: mieti, miten voisit käyttää hyväksesi jotain ajankohtaista tapahtumaa yrityksesi markkinoinnissa. Muista myös vuodenajat ja juhlapyhät!

Somessa kulloisetkin ajankohtaiset aiheet löydät helposti avainsanoja etsimällä Social Searcher -palvelusta, joka on sosiaalisen median oma hakukone.

2. Puhu seuraajillesi niin kuin puhuisit toiselle ihmiselle

Pidä yllä keskustelua, kysy tykkääjiltäsi kysymyksiä, osallistu keskusteluun ja vastaa, kun sinulta kysytään jotain. Näillä osoitat välittäväsi seuraajistasi ja heidän mielipiteistään. Sinulla tuskin ei ole mitään sitä vastaan, että he pitävät sinusta ja tulevat luoksesi uudestaan.

Vältä somessa pelkkää yksisuuntaista monologia sinulta seuraajillesi, koska se koetaan suorana markkinointina. Pidä mielessä 70-20-10 sääntö: 70 % kaikista julkaisuista tulisi olla laadukasta ja liiketoimintaasi jollain tavalla liittyvää sisältöä, joka ei kuitenkaan ole suoraa markkinointia eikä pelkästään oman yrityksesi tuottamaa.

3. Kasvata seuraajiesi määrää

Julkaise vain sellaista sisältöä, jossa on mukana joko kuva tai video. Varmista, että sisältö on ajankohtaista ja että se jollain tavalla herättää kohderyhmässäsi positiivisia tunteita. Näin he reagoivat siihen (tykkäys, jako, kommentti), heidän reagointinsa näkyy heidän ystävilleen ja saat lisää näkyvyyttä.

Voit myös pyytää seuraajiasi jakamaan julkaisuasi eteenpäin, se on ihan ok. Seuraajillasi on useimmiten joku positiivinen syy seurata sinua, joten he myös mielellään auttavat sinua saamaan lisää näkyvyyttä. Erityisesti tämä pitää paikkansa, jos olet pienyrittäjä.

Markkinoi ajoittain seuraajillesi myös muissa somepalveluissa olevia profiilejasi. Jokaisella on omat lempipalvelunsa ja toisen asiakkaan tavoittaa toista kautta paremmin kuin toisen.

4. Aikatauluta julkaisusi

Jotta julkaisusi näkyisivät mahdollisimman monen uutisvirrassa, niin sinun pitää selvittää, milloin seuraajasi ovat kussakin palvelussa paikalla. Voit selvittää sen tekemällä julkaisuja eri aikoihin ja käyttää sitten jatkossa sitä aikaa, jolloin julkaisusi tavoitti eniten käyttäjiä.

Käytä Hootsuiten kaltaisia aikataulutussovelluksia ajastaaksesi julkaisusi yleisimmissä somepalveluissa. Näin voit tehdä julkaisut eri palveluihin vaikka kuukaudeksi kerralla. Näin säästät aikaa, koska sinun ei tarvitse jokaista julkaisua varten kirjautua erikseen kuhunkin palveluun ja tehdä julkaisuja siellä, vaan voit ajastaa vaikka saman julkaisun usempaan palveluun yhtä aikaa. Samalla voit helposti seurata kussakin palvelussa tapahtuvaa keskustelua helposti yhdestä paikkaa ja myös osallistua siihen.

Jos käytät useampaa kuin vain yhtä somepalvelua, niin pelkästään jo aikatauluttamalla useamman julkaisusi kerralla säästät todennäköisesti tunnin jos toisenkin per viikko. Muista kuitenkin, että joudut edelleen seuraamaan julkaisujen toimivuutta ja tekemään maksulliset mainokset kussakin palvelussa erikseen. Näillekin on toki sovelluksensa, esimerkiksi Hubspot, mutta ne ovat poikkeuksetta maksullisia ja ovat kannattavia vasta isoille, vähintään satoja tuhansia euroja liikevaihdoltaan oleville yrityksille.

5. Hyväksy muutos ja seuraa aikaasi

Älä tuudittaudu ajatukseen, että voit jatkaa ikuisesti samalla kaavalla, kun kerran olet saanut yrityksesi näkyviin jossain palvelussa. Sosiaalisen median palvelut, toimintaperiaatteet ja välineet muuttuvat koko ajan. Uusia tulee koko ajan ja vanhat kuihtuvat hiljalleen pois, joten se mikä toimii tänään, ei välttämättä toimikaan enää puolen vuoden päästä.

Mitään taikatemppuja tai nopeita ratkaisuja yrityksesi näkyvyyden parantamiseen tai sen ylläpitämiseen ei ole. Ainoa keino on sitoutua pitkäaikaisesti valitsemiisi palveluihin, seurata niiden kautta tapahtuvan markkinoinnin tehoa ja muuttaa toimintaa sen pohjalta tai vaihtaa palvelua tarvittaessa toiseen paremmin toimivaan.

Mikä sinua mietityttää yrityksesi näkyvyydessä sosiaalisessa mediassa? Kerro omia ajatuksiasi aiheesta ja keskustele muiden kanssa Facebookin SoMemarkkinointi-ryhmässä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti