Tässä 10 vinkkiä kuinka se onnistuu.
Tämä voi tuntua itsestään selvältä. Toisaalta erikseen jakojen pyytäminen voi tuntua myös kiusalliselta. Kannattaa kuitenkin muistaa, että tykkääjäsi ovat jo sinusta kiinnostuneita ja he ovat jo puolellasi, joten heidän kiinnostustaan kannattaa käyttää hyväksi. Jaon tekeminen ei vie kauan, mutta on sinulle todella tärkeää.
Pyydä reilusti tykkääjiäsi jakamaan julkaisujasi ja heistä ainakin osa tekee niin. Voit esimerkiksi sanoa: "Jos pidit tästä julkaisusta, niin jaa se myös ystävillesi!"
Tämä voi taaskin tuntua itsestään selvältä, mutta sitä ei voi toistaa liikaa. Ihmiset jakavat sisältöä, joka on heistä jakamisen arvoista: jotain, joka opettaa heille jotain uutta, saa heidät nauramaan tai kylmät väreet kulkemaan selkäpiissä. Hyvä julkaisu saa jakoja, huono ei. Panosta siis sisältöön.
Otsikon pitäisi kertoa kaikki olennainen jaetusta sisällöstä. Se voi kuitenkin olla myös hassu sanaleikki, lista asioita tai arvoitus, joka ratkeaa sisältöä lukemalla.
Tee sisällön jakaminen niin helpoksi kuin mahdollista. Jos jaa-nappia pitää hakea jostain piilosta tai pahimmillaan sivun osoite pitää kopioida selaimen osoitekentästä, voit olla varma, että jakoja ei tule.
Netti on täynnä nättejä sosiaalisen median nappeja. Pyydä web-suunnittelijaasi huomioimaan asia jo www-sivujasi tehdessä, jolloin se on kunnossa alusta asti.
Voit itse lisätä sivullesi jakonapit käyttämällä palveluja kuten AddThis ja ShareThis. Kumpikin toimii millä sivupohjalla tahansa, joten ne on helppo lisätä sivullesi myöhemmässäkin vaiheessa.
Sosiaalisen median jakonapit pitää olla sijoiteltuna niin, että ne ovat käyttäjän ulottuvilla koko sen ajan, kun hän on sivullasi. Jos napit ovat pienenä piilossa sivusi ylä- tai alakulmassa, niin jakoja ei tule. Testaa, mikä sijainti toimii parhaiten ja sen jälkeen pidä siitä kiinni!
Vastustamattoman tarjouksen tekeminen on vieläkin tärkeämpää kuin jakonappien sijoittelu oikeaan paikkaan. Ihmiset innostuvat, kun annat jotain arvokasta edullisesti tai ilmaiseksi. Ilmaiset maistiaiset, e-kirjat, mallipohjat tai työkalut ovat takuuvarmoja jakomagneetteja.
Selvitä, milloin sivusi tykkääjät ovat sosiaalisessa mediassa paikalla. Voit selvittää sen sivusi kävijätiedoista. Ajasta sitten julkaisusi tapahtumaan silloin.
Jos näet tai luet jotain, joka on mielestäsi hauskaa, hyödyllistä tai tunteita herättävää, niin jaa se. Kun jaat muidenkin sisältöä kuin vain omaasi, niin vahvistat omaa kuvaasi keskustelijana etkä vain oman asiasi toitottajana.
Lisää aina kaikkeen sisältöön joku kuva tai videopätkä. Ihmiset reagoivat kuviin ja videoihin nopeammin kuin pelkkään tekstiin, koska kuten on todettu miljoona kertaa aiemminkin: kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.
Tunteisiin vedotessasi älä ole epätoivoinen, synkkä tai ankea. Sosiaalisessa mediassa ollaan viettämässä aikaa ja siellä halutaan viihtyä. Jos sisältösi on toistuvasti sisäänpäinkääntynyttä ja negatiivista, se ajaa innokkaimmatkin tykkääjäsi pois. Jokaisella on oikeus olla surullinen, masentunut ja ahdistunut oikeassa elämässä, mutta ihan kaikkea ei tarvitse tuoda esiin sosiaalisessa mediassa.
kuva: kanate
1. Pyydä tykkääjiäsi ja sivujen kävijöitäsi jakamaan julkaisujasi.
Tämä voi tuntua itsestään selvältä. Toisaalta erikseen jakojen pyytäminen voi tuntua myös kiusalliselta. Kannattaa kuitenkin muistaa, että tykkääjäsi ovat jo sinusta kiinnostuneita ja he ovat jo puolellasi, joten heidän kiinnostustaan kannattaa käyttää hyväksi. Jaon tekeminen ei vie kauan, mutta on sinulle todella tärkeää.
Pyydä reilusti tykkääjiäsi jakamaan julkaisujasi ja heistä ainakin osa tekee niin. Voit esimerkiksi sanoa: "Jos pidit tästä julkaisusta, niin jaa se myös ystävillesi!"
2. Tee jakamisen arvoisia julkaisuja
Tämä voi taaskin tuntua itsestään selvältä, mutta sitä ei voi toistaa liikaa. Ihmiset jakavat sisältöä, joka on heistä jakamisen arvoista: jotain, joka opettaa heille jotain uutta, saa heidät nauramaan tai kylmät väreet kulkemaan selkäpiissä. Hyvä julkaisu saa jakoja, huono ei. Panosta siis sisältöön.
3. Kirjoita jakamisen arvoinen otsikko
Otsikon pitäisi kertoa kaikki olennainen jaetusta sisällöstä. Se voi kuitenkin olla myös hassu sanaleikki, lista asioita tai arvoitus, joka ratkeaa sisältöä lukemalla.
4. Asenna www-sivullesi kunnolliset jakamista helpottavat jakonapit
Tee sisällön jakaminen niin helpoksi kuin mahdollista. Jos jaa-nappia pitää hakea jostain piilosta tai pahimmillaan sivun osoite pitää kopioida selaimen osoitekentästä, voit olla varma, että jakoja ei tule.
Netti on täynnä nättejä sosiaalisen median nappeja. Pyydä web-suunnittelijaasi huomioimaan asia jo www-sivujasi tehdessä, jolloin se on kunnossa alusta asti.
Voit itse lisätä sivullesi jakonapit käyttämällä palveluja kuten AddThis ja ShareThis. Kumpikin toimii millä sivupohjalla tahansa, joten ne on helppo lisätä sivullesi myöhemmässäkin vaiheessa.
5. Sijoittele jakonapit oikein
Sosiaalisen median jakonapit pitää olla sijoiteltuna niin, että ne ovat käyttäjän ulottuvilla koko sen ajan, kun hän on sivullasi. Jos napit ovat pienenä piilossa sivusi ylä- tai alakulmassa, niin jakoja ei tule. Testaa, mikä sijainti toimii parhaiten ja sen jälkeen pidä siitä kiinni!
6. Tee vastustamaton tarjous
Vastustamattoman tarjouksen tekeminen on vieläkin tärkeämpää kuin jakonappien sijoittelu oikeaan paikkaan. Ihmiset innostuvat, kun annat jotain arvokasta edullisesti tai ilmaiseksi. Ilmaiset maistiaiset, e-kirjat, mallipohjat tai työkalut ovat takuuvarmoja jakomagneetteja.
7. Julkaise sisältöä silloin kun yleisösi on paikalla
Selvitä, milloin sivusi tykkääjät ovat sosiaalisessa mediassa paikalla. Voit selvittää sen sivusi kävijätiedoista. Ajasta sitten julkaisusi tapahtumaan silloin.
8. Jaa muiden sisältöä
Jos näet tai luet jotain, joka on mielestäsi hauskaa, hyödyllistä tai tunteita herättävää, niin jaa se. Kun jaat muidenkin sisältöä kuin vain omaasi, niin vahvistat omaa kuvaasi keskustelijana etkä vain oman asiasi toitottajana.
9. Tee sisällöstäsi näyttävää
Lisää aina kaikkeen sisältöön joku kuva tai videopätkä. Ihmiset reagoivat kuviin ja videoihin nopeammin kuin pelkkään tekstiin, koska kuten on todettu miljoona kertaa aiemminkin: kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.
10. Älä ole ankea tai synkkä
Tunteisiin vedotessasi älä ole epätoivoinen, synkkä tai ankea. Sosiaalisessa mediassa ollaan viettämässä aikaa ja siellä halutaan viihtyä. Jos sisältösi on toistuvasti sisäänpäinkääntynyttä ja negatiivista, se ajaa innokkaimmatkin tykkääjäsi pois. Jokaisella on oikeus olla surullinen, masentunut ja ahdistunut oikeassa elämässä, mutta ihan kaikkea ei tarvitse tuoda esiin sosiaalisessa mediassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti