Luonnolllisesti paras aika julkaista jotain Facebookissa on silloin, kun asiakkaasikin ovat siellä. Erään tutkimuksen mukaan puolet julkaisujen kattavuudesta saadaan sen julkistamista seuraavan 30 minuutin aikana.
Oikealla ajankohdalla on siis todellakin väliä, mutta miten sen voi määrittää?
Lyhyesti: tuntemalla yleisösi ja asiakkaasi.
Tutustu FB-sivusi kävijätietoihin, löydät sieltä todella paljon erilaista tietoja sivusi tykkääjistä. Julkaisut-välilehdeltä saat tietoa siitä, miten tykkääjäsi ovat aktiivisimmillaan Facebookissa. Käytä sieltä saamaasi tietoa hyväksesi ja ajasta julkaisusi tapahtumaan silloin, kun tykkääjiäsi on eniten paikalla. (Voit ajastaa julkaisun klikkaamalla sivullasi julkaisu(tilapäivitys/status)kentän aktiiviseksi, jolloin alavasemmalle tulee kellosymboli. Klikkaamalla sitä voit valita ajan, jolloin julkaisusi tulee näkyväksi sivullasi.)
Yksistään Facebookin antamat tiedot tykkääjiesi paikallaolosta eivät välttämättä ole kuitenkaan paras mahdollinen määrite valita paras julkaisuajankohta. Kun he ovat paikalla, niin silloin yleensä heidän ystävänsä ja monet muutkin yritykset ovat paikalla ja kaikki haluavat oman paikkansa tykkääjiesi uutisvirrasta.
Toisekseen, koko ajan kasvava osa Facebookin käyttäjistä käyttää sitä älypuhelimella tai tabletilla. Se tarkoittaa, että käytännössä kohderyhmäsi voi olla Facebookissa milloin ja missä vaan. Älypuhelinsovelluksia käytetään ennen kaikkea muulloin kuin työaikana, kun ihmiset ovat menossa tai tulossa töistä/koulusta, ovat tauoilla ja vapaa-ajalla.
Mieti siis:
- keitä tykkääjäsi ovat: toimistotyöläisiä, yrittäjiä, kotiäitejä/-isiä, opiskelijoita, ja
- missä ja millä laitteella he käyttävät Facebookia: kotona, bussissa, junassa, työpöydän ääressä, lounaalla, tauolla?
Parhaan ajan julkaisuillesi löydät, kun kulutat hieman aikaa kokeilemiseen, mikä toimii parhaiten sinun tykkääjiesi kohdalla. Tee julkaisuja muutaman viikon ajan eri aikoihin ja seuraa sivusi kävijätiedoista Julkaisut-välilehden tietoja. Sieltä näet, mihin aikaan tehdyt ja minkä tyyppiset julkaisut ovat saaneet eniten kattavuutta ja sitoutumista aikaan.
Sosiaalisen median käyttö parhaalla mahdollisella tavalla vaatii ennen kaikkea omistautumista. Kun pysyt selvillä yleisösi sosiaalisen median käyttötavoista ja -ajoista, niin saat omasta viestinnästäsi myös enemmän irti.
Mukavaa työviikon alkua toivottelee Eeva :)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti