Kyllä, ilmaisen näkyvyyden aika facebookissa on ohi. Vain noin 16% (!!!) sivun tykkääjistä näkee sivun julkaisut (=tilapäivitys tai tila, engl. post / status update) uutisvirrassaan. Tästä käy kiittäminen Facebookin uutta algoritmia, Edgerankia, joka julkaistiin syksyllä 2013.
Tärkein syy muutokseen oli, että kunkin Facebookin käyttäjän käyttökokemus saataisiin mahdollisimman henkilökohtaiseksi. Eli että kukin näkisi uutisvirrassaan juuri niitä uutisia ja julkaisuja, jotka ovat itselle ajankohtaisia ja mielenkiintoisia. Samalla FB heikensi eri sivujen (pääasiassa siis yritysten) tekemien julkaisujen näkyvyyttä siten, että vain pieni osa kaikista sivun tykkääjistä näkee ne orgaanisesti, eli ilman maksettua näkyvyyttä, ihan vain siksi, että tykkää sivusta.
Viimeksi mainittu on kismittänyt kaikenkokoisia yrittäjiä, koska kaikki ehtivät jo tottua ajatukseen, että sosiaalisen median kautta mainostaminen on käytännössä ilmaista. Valitettavasti niin kauan kuin elämme markkinavoimien ristiaallokossa, mikään ei ole ilmaista - lasku voi vaan tulla perästä. Koska sosiaalinen media on niin suosittua, olikin oikeastaan vain ajan kysymys, milloin sen toimijat keksivät tavan tehdä palvelustaan kannattavan liiketoiminnan. FB otti ensimmäisen askeleen tällä pakottamalla näkyvyyttä huonontamalla yritykset mainostamaan, jotta ne saavat viestiään useampien käyttäjien näkyviin.
Tämä ei kuitenkaan ole suora tappokäsky ilmaiselle markkinoinnille. Pitää vaan opetella ajattelemaan niin kuin FB.
Shortstack on yritys, joka tuottaa Facebookiin sovelluksia ja niiden pohjia yrityksien käyttöön. Se kokosi vastikään yhteen 22 vinkkiä, jolla sivun julkaisut saa näkyviin paremmin käyttäjien uutisvirtaan. Suurin osa näiden toteutuksesta ei vaadi rahallista panostusta, mutta kylläkin ajattelu- ja toimintatavan muutoksen.
Siihen verrattuna maksullinen markkinointi varmasti olisikin monelle helpompaa.
Käännös:
Orgaaninen näkyvyys on heikentynyt Facebookissa. Siitä valittamisen sijaan seuraa näitä uusia Facebook sääntöjä:
Tärkein syy muutokseen oli, että kunkin Facebookin käyttäjän käyttökokemus saataisiin mahdollisimman henkilökohtaiseksi. Eli että kukin näkisi uutisvirrassaan juuri niitä uutisia ja julkaisuja, jotka ovat itselle ajankohtaisia ja mielenkiintoisia. Samalla FB heikensi eri sivujen (pääasiassa siis yritysten) tekemien julkaisujen näkyvyyttä siten, että vain pieni osa kaikista sivun tykkääjistä näkee ne orgaanisesti, eli ilman maksettua näkyvyyttä, ihan vain siksi, että tykkää sivusta.
Viimeksi mainittu on kismittänyt kaikenkokoisia yrittäjiä, koska kaikki ehtivät jo tottua ajatukseen, että sosiaalisen median kautta mainostaminen on käytännössä ilmaista. Valitettavasti niin kauan kuin elämme markkinavoimien ristiaallokossa, mikään ei ole ilmaista - lasku voi vaan tulla perästä. Koska sosiaalinen media on niin suosittua, olikin oikeastaan vain ajan kysymys, milloin sen toimijat keksivät tavan tehdä palvelustaan kannattavan liiketoiminnan. FB otti ensimmäisen askeleen tällä pakottamalla näkyvyyttä huonontamalla yritykset mainostamaan, jotta ne saavat viestiään useampien käyttäjien näkyviin.
Tämä ei kuitenkaan ole suora tappokäsky ilmaiselle markkinoinnille. Pitää vaan opetella ajattelemaan niin kuin FB.
Shortstack on yritys, joka tuottaa Facebookiin sovelluksia ja niiden pohjia yrityksien käyttöön. Se kokosi vastikään yhteen 22 vinkkiä, jolla sivun julkaisut saa näkyviin paremmin käyttäjien uutisvirtaan. Suurin osa näiden toteutuksesta ei vaadi rahallista panostusta, mutta kylläkin ajattelu- ja toimintatavan muutoksen.
Siihen verrattuna maksullinen markkinointi varmasti olisikin monelle helpompaa.
Alkuperäinen sijainti: shortstack.com/resources |
Orgaaninen näkyvyys on heikentynyt Facebookissa. Siitä valittamisen sijaan seuraa näitä uusia Facebook sääntöjä:
- Käytä sosiaalisia kampanjoita - kuvakilpailuja, kysymyksiä, uutiskirjettäsi - saadaksesi käyttäjiltä käytännöllistä tietoa kuten spostiosoitteita - ei vain pelkkiä tykkäyksiä.
- Muista, että spostiosoite on aina arvokkaampi kuin pelkkä tykkäys.
- Älä kalastele tykkäyksiä, FB:n algoritmi ei pidä siitä.
- Ymmärrä, että vain pieni osa sivusi tykkääjistä oikeasti näkee julkaisusi. Hyväksy siis, että joudut maksamaan markkinoinnista jonkin verran.
- Kun joku käyttäjä jakaa julkaisuasi FB:ssä, niin FB ajattelee, että tuo käyttäjä jakaa julkaisua, ei sivu tai yritys. (Siksi kannattaa tehdä julkaisuja, joita käyttäjät jakavat mielellään)
- Kokeile kohdennettuja julkaisuja (sukupuolen, iän, parisuhdestatuksen, paikan jne. mukaan)
- Kokeile maksullisia kohdennettuja julkaisuja kohdennetuille yleisöille
- Täytä sivullesi yrityksesi merkkipaalut (perustaminen, muutto, laajentuminen jne.)
- Varmista, että kampanjasi toimivat aina myös älypuhelimilla ja tableteilla.
- Vaihda sivusi kansikuvaa usein.
- Vastaa aina julkaisusi saamiin kommentteihin
- Toimi sivusi tykkääjien parissa inhimillisesti (niin kuin ihminen ihmiselle) parantaaksesi sivusi näkymistä ilman maksullista markkinointia.
- Kysy kysymyksiä ja vastaa, kun sinulta kysytään.
- Tarkista sivusi kävijätiedoista milloin on paras aika julkaista jotain yleisöllesi
- Aikatauluta julkaisut näkymään viikonloppuisin ja öisin.
- Määritä sivun valvojan työtehtävät selkeästi ja se, miten yrityksesi haluaa näkyä FB:ssä.
- Ole viihdyttävä ja hyödyllinen, älä myy.
- Etsi tapoja erottautua joukosta.
- Ole persoonallinen ja henkilökohtainen
- Jaa tarinoita, ei mainoksia
- Varmista, että kaikki sivusi tiedot ovat ajankohtaiset
- PIDÄ HAUSKAA!!!
Näillä opeilla mukavaan viikonloppuun!
Eeva
Eeva
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti