torstai 19. kesäkuuta 2014

Pienyrittäjän 5 kohdan sosiaalisen median muistilista

Sosiaalinen media on varteenotettava kanava tavoittaa asiakkaita nimenomaan pienyritykselle. Sen sijaan, että mainostaisi vaikkapa lehdessä, jonka tavoittavuutta on hankala mitata, niin sosiaalisessa mediassa viet markkinointisi suoraan sinne, missä potentiaaliset asiakkaasikin ovat. 

Pidä kiinni näistä viidestä kohdasta, kun suunnittelet markkinointiasi sosiaalisessa mediassa.



1. Sinun ei tarvitse olla kaikissa sosiaalisen median palveluissa


Selvitä, mikä on se sosiaalisen median palvelu, jossa asiakkaasi viettävät eniten aikaansa. Keskitä sitten toimintasi sinne ja etsi keinot, joilla saat siitä kaiken mahdollisen irti.

Kaikki isotkaan yritykset eivät ole kaikissa kanavissa mukana, vaan ainoastaan niissä, jotka toimivat ja joista on heille selkeästi eniten hyötyä. Sinunkaan ei siis tarvitse venyä jokaiseen uusimpaan villitykseen mukaan.

2. Käytä kuvia ja videoita julkaisuissa aina kun se on mahdollista


Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Ihmiset ovat visuaalisia eläimiä ja reagoivat nopeammin kuvaan tai videoon kuin pelkkään tekstiin. Käytä siis niitä.

Tarkoitus on kuitenkin ensisijaisesti saada yleisösi huomio, ei täyttää heidän uutisvirtaansa ylimääräisellä tietomassalla tai viedä heidän huomiotaan pois sinun yritystoiminnastasi. Mieti, mitä haluat kuvalla sanoa ja käytä niitä aina tekstin tukena ja niin, että ne jotenkin liittyvät asiaasi.

3. Ole aito ja inhimillinen


Sosiaalinen media on nimensä mukaisesti sosiaalista. Sinne tullaan viettämään aikaa, ei edes ikkunaostoksille Sen tyyli on keskusteleva ja rento, niin kuin yleensäkin, kun ihmiset viettävät aikaa keskenään. Jos lataat julkaisusi täyteen pelkkää markkinointia, keskeytät keskustelun ja sinut ohitetaan.

Kun olet aito ja inhimillinen, niin pääset mukaan keskusteluun ja silloin ajoittaiset markkinointiviestiskin otetaan paremmin vastaan.

4. Tarjoa sisältöä, joka on hyödyllistä, viihdyttävää tai tunteita herättävää


Niin kuin kaikkialla muuallakin nykyään, niin myöskin sosiaalisessa mediassa tietotulva on massiivinen. Jotta pääsisit potentiaalisten asiakkaittesi näkyviin, sinun täytyy tarjota heille jotain, joka on heille joko hyödyllistä, viihdyttävää tai tunteita herättävää.

Se ei tarkoita, ettetkö voisi siinä sivussa kertoa, mitä yrityksesi tekee. Sinun vaan pitää tehdä se niin, ettei se tunnu tunkeilevalta.

5. Ole läsnä


Jos julkaiset sosiaalisessa mediassa jotain epämääräisellä aikataululla tai yhtäkkiä lopetat julkasemisen kokonaan, käyttäjät ajattelevat, ettet välitä heistä. Jos siis lähdet sosiaaliseen mediaan mukaan, niin ole myös läsnä siellä toistuvasti.

Suunnittele yrityksellesi sosiaalisen median julkaisuaikataulu ja pidä siitä kiinni. Käytä julkaisujen ajastusominaisuutta julkaisujen ajoittamiseen silloin, kun tykkääjäsi ovat paikalla, ja osallistu julkaisujen herättämään keskusteluun.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti