perjantai 13. kesäkuuta 2014

5 ideaa Facebook-julkaisuun

Sosiaalisessa mediassa on tärkeää, että pysyy ajankohtaisena. Muuten katoaa uutisvirrasta ja unohtuu pois. Jotta pysyisi mukana ja tykkääjien näkyvissä, on pakko julkaista jotain lähes päivittäin.

Tämä aiheuttaa luonnollisesti päänvaivaa siitä, mistä oikein keksiä aiheita julkaisuille (=status update / tilapäivitys / postaus). Kun sosiaalisessa mediassa pitää tehdä muutakin kuin vain myydä, niin joskus voi tuntua turhauttavallekin kysyä kymmenettä kertaa, mitä kaikille kuuluu (mikä ei muuten ole muutenkaan paras mahdollinen kysymys, jonka voi esittää tykkääjilleen).

Tässäpä siis 5 ideaa Facebook-julkaisuille, joiden teko ei vie kauan ja jotka saavat tykkääjäsi reagoimaan.


1. Jatka lausetta _______ .

Tämäntyyppisellä julkaisulla saa helposti kommentteja tykkääjiltä. Jatkettava lause voi olla hauska, provosoiva tai ajankohtaan liittyvä, joka antaa tykkääjillesi mahdollisuuden osallistua sinun viestintääsi. Samalla viestität heille, että olet muutakin kuin vain yrityksesi/tuotteesi/palvelusi.

Parhaiten toimivat lauseet, jotka jotenkin liittyvät liiketoimintaasi ja ovat ajankohtaisia. Ne voivat olla myös jotain aivan muuta, kuten:

Tänä viikonloppuna aion ____________ .
Sadepäivänä mieluiten __________ .
Paras koskaan saamani lahja on ____________ .

2. Linkitä ajankohtaiset tapahtumat ja juhlapyhät julkaisuihisi

Mitä tapahtuu juuri nyt alueellasi? Onko seudullasi joku tapahtuma, jonka voisit jotenkin linkittää julkaisuihisi? Juhlapyhät ovat erinomaisia tässä, voit vaikka pyytää tykkääjiäsi kertomaan joulun alla huonoimmasta saamastaan joululahjasta tai keskikesällä kertomaan yhdellä kuvalla juhannuksenvietostaan.

Voit ajoittain tarjota jotain pientä palkinnoksikin osallistumisesta. Muista aina kuitenkin määrittää tarkasti, mistä haluat vastauksia tai kuvia. Muuten kuvat jäävät ottamatta ja vastaukset antamatta.

3. Ajankohtaiset trendit netissä

Seuraa mikä netissä on ajankohtaista juuri nyt - Facebookissa kiertävät hauskat kuvat, massiivisen katsojamäärän saanut youtube-video, uutuuselokuvat, maailmantapahtumat jne.

Vaikkei aihe sinällään liittyisikään liiketoimintaasi mitenkään, niin ottamalla kantaa niihin kerrot itsestäsi ja tykkääjäsi näkevät, että olet muutakin kuin vain yritys ja myymäsi tuotteet/palvelut. Näillä saa myös hyvin tykkääjät sitoutumaan ja osallistumaan keskusteluun kanssasi.

4. Kyselyt ja tietovisat

Kumpikin on helppo tehdä ja nopea laittaa pystyyn. Voit pyytää tykkääjiäsi kertomaan, miksi he pitävät jostain tuotteestasi niin paljon tai voit testata heidän tietämystään jostain tuotteestasi. Voit kysyä myös mitä tahansa muuta maan ja taivaan väliltä, jos haluat.

5. Kuvat

Me ihmiset olemme visuaalisia eläimiä. Kuvat herättävät huomiomme ja kertovat meille jo paljon ennen kuin edes pääsemme lukemaan kuvatekstiä. Kuvillä voi herättää huomiota, tunteita laidasta laitaan ja kertoa, mitä julkaisussa olevan linkin takaa löytyy. KÄYTÄ NIITÄ.

T:Eeva

1 kommentti: